Tesla, mai tare ca Apple?

27/10/2021

    Marques Brownlee, cel mai popular YouTuber american de tehnologie, a facut recent un test drive: a condus trei autovehicule pe o distanta de 1.000 de mile. Doua dintre modele au fost electrice: Tesla Model S Plaid si Ford Mustang Mach-E. Al treilea a fost traditional, pe benzina: Audi Q5.
  • Cine a castigat testul? E previzibil. Spoiler alert: da, a fost Audi Q5.
  • Dintre cele doua autovehicule electrice, insa, Tesla a terminat cursa cu mult inaintea Fordului. Nu neaparat datorita vreunei autonomii superioare, ci pentru ca Marques a avut incredere in tot ceea ce i-a spus...masina. Tesla i-a indicat corect locatia statiilor de incarcare, daca acestea erau libere sau nu, precum si capacitatea de incarcare a fiecarei statii.
    Tesla a invatat cea mai importanta lectie de la Apple: nu trebuie sa ai neaparat produsul perfect, ci ecosistemul optim si usor de folosit.
  • Deocamdata, Tesla face bani aproape exclusiv din masinile pe care le vinde. In viitor, insa, cea mai mare parte a veniturilor ar putea veni din software si subscriptii. Primul pas a fost facut deja: modul "full self-driving" este disponibil pentru 10.000 USD in avans sau...199 USD platiti in fiecare luna. Iar Starlink, serviciul de internet ultra-rapid prin sateliti, costa 499 USD pentru echipament si...99 USD lunar pentru abonament.
  • Si pentru ca vorbim despre ecosistem: trimestrul trecut, mentenanta, reparatiile, asigurarile si merchandise-ul au adus aproape 900 milioane USD. Divizia de energie a contribuit cu inca 800 milioane USD.
  • Compania integreaza deja 5 Gigafactory-uri. Trei sunt in SUA, unul este in China (langa Shanghai), al cincilea fiind lansat chiar zilele trecute langa Berlin. In paralel cu accelerarea productiei de autovehicule, Tesla testeaza noi materiale care ar putea intra in componenta bateriilor...si care scad costurile cu peste 30%.
    Pur si simplu, Tesla nu mai pare aventura de acum cativa ani. Nu mai este o companie experimentala. Iar maturitatea se vede usor in cifre: profitul net a depasit 1 miliard USD pentru al doilea trimestru consecutiv, pe seama celor peste 241.000 de autovehicule livrate in toata lumea.
  • Pana si Hertz vrea o flota formata din autovehicule Tesla. Nu doar cateva, ci 100.000 de masini Model 3. Achizitia ar trebui sa aduca in conturile Tesla peste 4 miliarde USD, comanda urmand sa fie onorata integral pana la finalul anului urmator.
  • Clientii Hertz din SUA si Europa vor putea conduce Model 3 chiar de la inceputul lunii viitoare. Mai mult, Hertz spune ca va instala cateva mii de statii de incarcare in locatiile proprii, in completarea retelei Supercharger operata de Tesla (si care cuprinde deja peste 25.000 de unitati peste tot in lume, in special in America de Nord si Europa).
  • Inchirierea unui Model 3 va fi facuta super-simplu din aplicatia mobila Hertz. Tot cu ajutorul aplicatiei vei gasi si statiile de incarcare. Iata ecosistemul!
    Tesla valoreaza acum 1 trilion USD, mai mult decat urmatorii cei mai importanti 9 producatori auto din lume luati impreuna.
  • Mai exista doar 4 companii listate in aceasta liga: Apple, Microsoft, Amazon si Alphabet. Din acelasi club select a facut parte si Facebook...pana recent.
  • Tesla a avut nevoie de numai 2 ani pentru a-si creste capitalizarea bursiera de la 100 miliarde USD la 1 trilion USD. La Amazon, pentru aceeasi performanta a fost nevoie de 8 ani.
    In septembrie, Tesla a atins un nou record de vanzari in China, cu peste 56.000 de autovehicule livrate. Prin comparatie, producatorii locali Nio si Xpeng (listati si ei pe bursa americana) au vandut in jur de 10.000 de autovehicule fiecare. Volkswagen a vandut putin peste 10.000.
  • Practic, Tesla a ajuns sa incaseze trimestrial circa 3 miliarde USD in China. Asta inseamna aproape jumatate din vanzarile realizate in SUA si cam 22% din vazarile totale la nivel global.
  • Pana acum in 2021, Tesla a vandut peste 200.000 de masini in China. Model 3 si Model Y ocupa locurile 2 si 3 in topul celor mai bine vandute autovehiculele electrice. Creatiile lui Elon Musk sunt devansate doar de Hongguang Mini, un model liliputan dezvoltat de General Motors in parteneriat cu Wuling Motors si SAIC Motor.
  • Modelul P7 de la Xpeng se claseaza pe locul 10, in timp ce niciun model creat de Nio nu reuseste sa intre in top 15. Si totusi, Tesla a avut nevoie de 12 ani ca sa produca 100.000 de autovehicule. Pentru Xpeng si Nio, a fost nevoie de numai 6 ani.
  • In China, vanzarile de autovehicule electrice reprezinta 6% din total (dar ar trebui sa creasca la 40% pana in 2030). In SUA, procentul este deocamdata mai mic de 4%. In Europa este de 10%.
    Nici SpaceX nu mai este doar un experiment. Ne-am obisnuit deja cu succesul zborurilor catre orbita.
  • Divizia este evaluata in mod privat la 100 miliarde USD. Dar potrivit unui sondaj facut de Morgan Stanley printre investitori, SpaceX ar putea ajunge sa valoreze mai mult chiar decat Tesla.
  • De fapt, SpaceX ar putea fi in sine un ecosistem, integrand telecomunicatii ultra-rapide prin sateliti (via Starlink, pentru care exista deja circa 90.000 de utilizatori) alaturi de zboruri spatiale cargo si misiuni exploratorii pe Marte (via Starship).

Surse:
https://www.youtube.com/watch?v=vXzuFprlyrw
https://www.yahoo.com/now/elon-musk-fortune-surges-29-181243850.html
https://www.ft.com/content/4eb7504e-94ef-4f99-937d-807aa159b282
https://www.cnbc.com/2021/10/25/tesla-shares-up-on-news-hertz-will-purchase-100000-electric-vehicles.html
https://finance.yahoo.com/news/hertz-buying-100-000-teslas-133900021.html
https://www.wsj.com/articles/hertz-orders-100-000-teslas-11635167670
https://www.cnbc.com/2021/10/20/tesla-tsla-earnings-q3-2021.html
https://www.cnbc.com/2021/10/02/tesla-tsla-q3-2021-vehicle-delivery-numbers.html
https://www.reuters.com/business/autos-transportation/tesla-sold-56006-china-made-vehicles-september-cpca-2021-10-12/
https://www.cnbc.com/2021/10/14/china-ev-tesla-xpeng-nio-byd-are-best-selling-electric-cars-in-2021-.html
https://www.cnbc.com/2021/10/11/chinas-xpeng-nio-make-100000-electric-cars-in-less-time-than-tesla.html
https://www.cnbc.com/2021/10/02/tesla-tsla-q3-2021-vehicle-delivery-numbers.html
https://www.cnbc.com/2021/10/26/americans-are-buying-teslas-not-evs-heres-why-thats-about-to-change.html
https://www.pewresearch.org/fact-tank/2021/06/07/todays-electric-vehicle-market-slow-growth-in-u-s-faster-in-china-europe/
https://news.mit.edu/2021/chinas-transition-electric-vehicles-0429
https://electrek.co/2021/07/09/tesla-patent-reveals-elon-musk-table-salt-lithium-extraction-process/
https://www.cnbc.com/2021/10/20/spacex-to-become-more-valuable-than-tesla-morgan-stanley-survey.html
https://www.cnbc.com/2021/10/19/morgan-stanley-spacex-starship-may-transform-investor-expectations.html
https://www.cnbc.com/2021/08/03/spacex-starlink-satellite-internet-has-about-90000-users.html
https://www.businessinsider.com/spacex-starlink-internet-service-elon-musk-all-you-need-know-2021-2

Buna ziua, sunt TreVi. Spuneti-mi, va rog, cu ce informatii va pot fi de folos.